Clas Ohlson Foundation har valt att stötta Ung Företagsamhet 2018, med särskild inriktning på Dalarna, för att främja barn och ungas utbildning samt innovation, entreprenörskap och företagande.
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som sedan 1980 har utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar Ung Företagsamhet även på grundskolan där barn och unga får möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. I förlängningen bidrar det till fler jobb, lägre arbetslöshet och fler kvinnliga företagare.
Under 2018 kommer Clas Ohlson Foundation att återkomma med uppföljning mer i detalj vilka samarbeten parterna genomfört under året.
Läs mer om Ung Företagsamhet på: ungforetagsamhet.se
Mathias Haid, Clas Ohlsons barnbarnsbarn, representerade Clas Ohlson Foundation på Ung Företagsamhets ”Dalamästerskapen – Entreprenörskap på riktigt” som hölls i Borlänge den 21 mars 2018. Clas Ohlson Foundation var tävlingsvärd och deltog i juryarbetet för ”Årets vara i Dalarna”. Välförtjänta vinnare blev ”Glass of Dalarna UF” som säljer unika egendesignade glas med en känsla av Dalarna.